Merk dat je voelt

Hallo programmamanager,
wij zijn je visieversterkers!

Programma’s. Abstracte, complexe verhalen op weg naar een onbekende toekomst. Wat doen je stakeholders? Zien en doorlopen, of stilstaan en aanhaken? En programmamanager, wat doe jij? Je programma is een merk. Branding doet wonderen. 

Als programmamanager heb je een uitdagende opgave. Een verandering die ergens over gaat. Je weet dat je pas beweging veroorzaakt als je mensen weet te binden. Binnen én buiten je team. Met een visie die noodzaak en helderheid uitstraalt. Met een missie die energie aanboort, die belangen overstijgt. Met aantrekkelijke verhalen en toekomstbeelden. Waar alle stakeholders met trots naar verwijzen. Brainy Branding vertaalt (en versterkt!) je visie. We zijn er voor een inspirerend startpunt of frisse doorstart. Inspiratie nodig? Uurtje vrijblijvend verkennen? Bel of mail ons!

Ook een programma dat straalt als een supernova?

Een programma is toekomstmuziek
die vandaag wordt gespeeld

Probleempje: met een incomplete partituur heb je nog geen symfonie. Of nummer 1-hit. Hoe zorg je voor zichtbaarheid en impact, terwijl je zo’n abstract doel hebt? En waar je (niet altijd dankbare publiek) weinig samenhang en vooruitgang ervaart? Zie iedereen maar eens mee te krijgen! Wij snappen wat je bezighoudt. We combineren onze kennis van merken en communicatie met ons verstand van verander- en programmamanagement. We snappen je dilemma’s. Je moet herkenbaar zijn, uitdagen en tegelijkertijd dienstbaar zijn aan het resultaat. Dat is een subtiel spel. Gericht op verleidelijke vergezichten, rekening houdend met het imago van je opdrachtgevers. Je wil rust in het programmateam en de media in de meewerkstand. En dat alles natuurlijk voor de goede zaak.

We zien je programma als merk

Vaak denken mensen bij een merk aan het logo. Dat is niet hoe wij het zien. Om met Seth Godin te spreken: “Every action, in any form, is branding”. Een bezield geheel van activiteiten op weg naar iets dat leeft! Dat geldt dus voor een programma net zo goed als voor een merk.

Pas als de mensen die je wil bereiken zijn aangehaakt, kun je een echt betekenisvol merk programma hebben. Het doel: mensen onderhuids zo raken, dat ze graag je ambassadeur willen zijn.

Geen papieren tijger, maar verhalen van vlees en bloed. Van tegenslag, moed, hoop en vooruitgang. Van droom naar werkelijkheid. Voorbeeldig, verrassend, op het randje, soms net wat verder. Altijd frisser dan je omgeving verwacht.

Waarom kiezen voor Brainy Branding?

Frank Goijarts

Heeft als organisatiepsycholoog nogal wat kaas gegeten van menselijk gedrag en de beïnvloeding daarvan. Frank is al heel wat jaren actief op het gebied van veranderen en ontwikkelen in het publieke domein. Gespecialiseerd in drakenkuilen, krabbenmanden, apenrotsen, kruiwagens met kikkers en geitenpaadjes. En hij kent de beren op de weg natuurlijk. Bovenal kan hij je helpen om mensen in beweging te krijgen.

Jolande van Straaten

Jolande heeft een zwarte band in verandercommunicatie. Ze werkt inmiddels ruim 15 jaar bijna uitsluitend voor organisatieadviseurs en creëerde zo een (ooit onbedoelde) niche. Is van concept en creatie. Als gepassioneerd versimpelaar weet ze ingewikkelde boodschappen te verhelderen. Jolande en Frank zijn beiden gecertificeerd door Level C als merkspecialist en merkstrateeg.
Every action, in any form, is branding.

– Seth Godin

Strategie: over essentie en positionering

Het doel van je programma is vast helder. Maar geldt dat ook voor de doorvertaling daarvan? En dan niet alleen binnen het programmateam, maar ook in de buitenwereld? We helpen je met het in kaart brengen van je kernwaarden. En hoe zit het met de positionering van je programma? Heb je misschien ‘last’ van andere programma’s of projecten die vergelijkbare doelen hebben? En dan heb je misschien ook nog te maken met heel verschillende stakeholders. Worden zij in de communicatie bereikt via de juiste kanalen en op een passende manier? We helpen je om het uit te zoeken en op poten te zetten of aan te passen.

Wat we je leveren

  • Een kristalhelder idee van purpose en de doorvertaling ervan
  • We nemen de kernwaarden eens grondig onder de loep
  • De ‘onlyness’ van je programma, eigenheid mét acceptatie

  • Check: worden alle stakeholders meegenomen in de communicatie?

Onderzoek toont aan
dat vertrouwen vandaag 
even belangrijk is als de
kwaliteit en waarde
van producten en merken.

Tom Van den Bergh in Beyond Brands

Wat we doen op dit gebied

  • Aanscherpen van de kernboodschap en -belofte
  • Een boodschappenhuis voor (onderdelen van) het programma
  • Storytelling: wat is het verhaal van het programma?
  • Werken aan houding en gedrag binnen het programmateam
  • Een tagline (slogan) voor extern en trueline voor intern gebruik

Cultuur: over karakter en verbale expressie

Hoe zit het met het ‘karakter’ van je programma? En de menselijke maat? Klopt je tone of voice? Is je kernboodschap helder genoeg, en geldt dat ook voor alle afgeleide vormen? Waarop verbinden partijen en mensen zich? En over mensen gesproken… hoe gaat het met de samenwerking binnen het programmateam en tussen het programmateam en andere stakeholders?

Design: de visuele expressie

Hoe vertaalt zich dit alles in een vorm? Gaan we voor een evolutie of een regelrechte revolutie? Na de briefing ontwerpen we de nieuwe stijl van je merk. Kleur-, beeldgebruik, lettertypes, toon van teksten… het hele palet. Altijd op basis van een helder concept. En zo simpel mogelijk. Less is more. Na je goedkeuring werken we de elementen uit. Logo, website, huisstijl, brochures, belettering – noem maar op. Tot en met het wachtmuziekje voor je telefooncentrale waardoor je merk lekker klinkt!

Wat we je leveren

  • Stylescapes met voorbeelden van visuele stijl en tekst

  • Visuele identiteit: logo en huisstijl(systeem)

  • Beeldstijl

  • Stijlgids

  • Schrijfstijl en tekst die raakt

  • Website

  • KvK-nr. 59954280
  • BTW-nr. NL001693881B52
  • Brainy Branding © 2021