Skip to main content

Culture eats
strategy for breakfast

Als je iets dóet met cultuur tenminste.

Klanten en medewerkers zijn je ‘human capital’. Als je je interne en externe merk in lijn brengt, heb je Willy Wonka’s gouden ticket te pakken. Brainy Branding ziet je merk als ankerpunt voor verbinding en verandering. Een vliegwiel voor jarenlang succes. Cultuur ≠ fluff dus.

Mik op mensen

Klanten en medewerkers voelen zich graag gezien als mensen, met twijfels en verlangens, in plaats van als middel voor sales targets. Is zakelijk succes dan niet meer belangrijk? Natuurlijk wel! We zetten daarbij alleen in op de lange termijn. Pas als de mensen die je wil bereiken écht zijn aangehaakt, kun je een betekenisvol merk hebben. 

Stuur op cultuur

Cultuur is een wezenlijk onderdeel van de lading en uitstraling van je merk. Het is de onderlegger voor eigenaarschap en trots van je medewerkers. Een richtsnoer voor gedrag dat de identiteit van je merk versterkt. Cultuur is maakbaar. Niet makkelijk, maar het is niet zomaar een gegeven. Wie zijn de dragers? Waar worden ze voor beloond? Welke heldenverhalen gaan er rond? Welke tradities spelen een rol? Jij bepaalt wat het ‘eigen’ gezicht van je merk is, waar de accenten liggen.

Waarmee we je helpen

Het begint ermee dat je je merk zo menselijk mogelijk maakt. Dat klinkt misschien abstract, maar denk maar eens aan Coolbue. Alles voor een glimlach. Wedden dat ze daar hun stinkende best doen om die houding bij medewerkers te stimuleren? Ook als je niet zo groot bent als Coolblue is het heel slim om te werken aan je interne cultuur. Brainy Branding helpt je bij het inkleuren, borgen en doorgeven daarvan.

Je merkpersoonlijkheid

Workshop van 1 dag over je merkarchetype
Je klanten willen een menselijk merk, met herkenbare trekken. Welk oerbeeld laat je zien? Welke rol speel je in de ogen van je klant? We gaan aan de slag met archetypes. Daarnaast bepalen we de tone of voice. Hoe klinkt je merk? Uitdagend, problematiserend of optimistisch? We zoeken taal die je doelgroep aanspreekt, geruststelt of juist wakker kust. Je krijgt een lijst met merkwoorden en voorbeelden. Toveren met taal!

Workshop merkwaarden

1 dagdeel, live of online

Waarden zeggen iets over de manier waarop je je werk doet. Door dik en dun. Je maakt er desnoods ruzie over. Merkwaarden zijn meer dan een hoekje op je website. Zet je ze goed in, dan zijn het goudklompjes voor je merk.

Stuur op je organisatiecultuur

Workshop van 1 of 1 dagen
Van merkwaarden naar werkwaarden! Wat zijn de heldenverhalen? Hoe ga je om met tegenvallers? Daar sturen we op. We helpen bij het creëren van psychologische veiligheid. Mensen die zich durven geven brengen je merk tot leven.

Workshop cultuurcanvas

1 dagdeel, live of online
Met het cultuurcanvas maak je de stap van je purpose via je merkwaarden naar gedrag. En vervolgens bepaal je wat je doet met dat gedrag. Belonen of juist niet?

Cultuur-audit

Hoe hangt de vlag erbij?
Hoe ga je om met gedrag dat je wel of juist niet wilt zien? Is dat ook in lijn met je merkwaarden? We checken de stevigheid van je organisatiecultuur.

Voice dialogue

In gesprek met je innerlijke stem
Soms kom je er niet uit. Je ene ‘ik’ vertelt je iets anders dan je andere ‘ik’. Dat komt naar buiten in de vorm van wiebeligheid, chagrijn of onzekerheid. Niet handig! Wat als je nou eens in gesprek kon gaan met die perfectionist (of bijvoorbeeld die pleaser of eeuwige drammer) die in je huist? Goed nieuws: dat kan. Verrassend, avontuurlijk, niet-oordelend en vooral verderbrengend.

We keren je
binnenstebuiten.
En het wordt
nog leuk ook.

Hoe zit het met gedrag en ongeschreven regels?

Wat zijn de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag van medewerkers en leidinggevenden? Zijn ze in lijn met de waarden die je wil uitstralen? Wie wordt beroemd en waarom?
  • Wie zit er op de bovenste verdieping?
  • Wie parkeert waar zijn auto?
  • Wat voor soort auto’s zijn dat (of is het een fiets)?
  • Hoe gaan we om met elkaar, met klanten en leveranciers?
  • Hoe nemen we de telefoon op?
  • Welke heldenverhalen gaan rond?

Als je zegt ‘alles voor een glimlach’, ervaart de klant dat dan alleen op je website of ook aan de voordeur en bij het afvoeren van zijn witgoed van de derde verdieping? Daarnaast: komen de goede medewerkers op je bedrijf af en weet je ze te binden? Wat is hun ‘employee journey’?

We gaan in gesprek: met jou, je leidinggevenden, medewerkers, je afnemers en andere stakeholders die ertoe doen. We zoeken naar de mate waarin de organisatiecultuur en het gedrag van je mensen bijdraagt aan de beleving van je merk. En we hebben een unieke aanpak om te werken gedrag en de motivatie van je mensen te beïnvloeden.

Brainy Branding heeft verschillende workshops en beproefde werkvormen om gericht aan je cultuur te werken.

Frank is specialist in het positief beïnvloeden van gedrag van mensen. De wetenschappelijk onderbouwde principes en technieken staan in zijn boek  ‘Praktijkgids motiverende gespreksvoering social work’. Een aanpak die zich ook bewezen heeft in organisaties waar het belangrijk is dat medewerkers (opnieuw) gemotiveerd zijn om het beste van zichzelf te geven.

Inspirerende en activerende werkvormen: we zijn er verzot op! Denk aan: storytelling, je persoonlijke pitch, het samen schrijven van een (persoonlijk) manifest, concepten voor events en terugkomende vieringen, passende beloningen voor mooie prestaties of leuke reminders. Het goede nieuws: we zorgen er ook voor dat alles er woest aantrekkelijk uitziet.

Kennismaken?
Bel voor een afspraak!