Skip to main content

In gesprek met Birgitta van Loon: design bij BSO

Birgitta: ‘We probeerden niet alleen zelf anders te zijn, we vroegen regelmatig freelancers die onconventioneel dachten… Ik zocht altijd mensen die begrepen dat we iets nieuws wilden betekenen.’

‘Die belangstelling voor design kwam van Eckart. Dat had ‘ie van thuis. Je moet durven vertrouwen op je eigen gevoel voor wat mooi is. Van hem heb ik geleerd om dingen te visualiseren. Dan kun je ook makkelijker mensen meenemen in nieuwe ideeën en dat doe ik nog steeds. Eckart was natuurlijk de aanjager, hij was bereid om er geld in stoppen. Maar hij durfde te leunen op de kennis en kunde van mij. Zo kwam het beroemde en bekroonde jaarverslag voor kinderen tot stand. Ik was toen zwanger van mijn tweeling en bedacht dat kinderen in de laatste klas van de basisschool toch echt jaarverslagen moesten kunnen lezen… We kregen veel complimenten omdat dit jaarverslag tenminste leesbaar was, ook voor veel volwassenen.’

® Design allover ®

Een celdirecteur mag managen, maar niet zelf vormgeven.  ‘Een ding staat voor mij als een paal boven water… Zorgen dat je je huisstijl en je merk heel erg goed beschermt. Vergeet niet dat je in alle hoeken van je bedrijf zelfstandige, slimme en creatieve directeuren hebt die, meestal zonder enig benul van branding er met de huisstijl vandoor willen gaan. De zichtbaarheid en succes van ons bedrijf was voor een groot deel te danken aan het feit dat de wereld ons als één groot geheel zag. Door al onze uitingen, op papier, elektronisch, op TV, in kranten, advertenties, de inrichting, de manier waarop de telefoon werd opgenomen; een lieve werkelijk geïnteresseerde persoon, en altijd binnen 3 rinkels.

Uit: Eckart’s Notes

‘Je moet voorkomen dat zo’n opdrachtgever denkt dat hij nog meer moet gaan betalen als hij zegt dat hij het niet mooi vindt.’

– Birgitta

Detail uit jaarverslag: realistische fotografie + realisme
(het theezakje is echt)

Detail uit jaarverslag

Het saaie stuk uit het kinderjaarverslag

Birgitta: ‘In het begin hadden we geen brochures, alleen dus een opvallend jaarverslag. En de Infolutie-congressen. Daar kwam dan wel alles bij elkaar. Visie, aandacht voor in- en externe stakeholders, aandacht voor detail, het gevoel bij een club te horen.

‘Het gaat vaak ook over detail. En gewoon gedienstig zijn. Zorgen dat er aankleding is bij een fotosessie, omdat je weet dat je opdrachtgever daar niet aan denkt.’

– Birgitta

Tips en takeaways: lessen van Van Loon

Goed luisteren

Birgitta: ‘sommige designers luisteren niet goed naar hun klanten. Beter luisteren, dat is mijn advies. En uit je comfortzone stappen en je écht inleven in dat bedrijf, bijvoorbeeld door er een week te gaan bivakkeren. Maak een ‘winkeltje’ waar mensen langs kunnen komen. Ik ging zelf vaak werken op de locatie. En vertrouwen opbouwen. Zodat je kunt aansluiten bij wat ze gewend zijn.

Lees ook de andere artikelen in dit drieluik over het legendarische IT-merk BSO:

Disclaimer

In de geest van Eckart: leuk als je iets deelt of navertelt uit deze blogpost! Vertel er dan even bij waar je hem vandaan hebt. Ben je rechthebbende van materiaal dat we gebruikt hebben (uit de jaarverslagen bijvoorbeeld) en heb je bezwaar tegen gebruik van de foto? Laat het ons even weten. Deze blogpost is geschreven voor educatieve doeleinden.

Let's chat!
Scan de code
👋 Heb je vragen? Stuur even een appje.