Skip to main content

Je merk: bouwen aan betekenis

Wat is een merk nou eigenlijk? Van wie is het? En waarom zou je er iets mee willen? Heel kort: een merk is het buikgevoel dat je (potentiële) klanten hebben over jou en je aanbod. Of je nou een eenpitter bent of CEO van een multinational. En een merk héb je, of je er nou iets mee doet of niet.

Je hebt dan wel een merk, maar het is niet van jou. Ehm..? Het gevoel van je klant over jou (of je aanbod) is bepalend. Dat zit dus bij die ander. Gelukkig kun je dat gevoel wel sturen – gedeeltelijk in ieder geval. Merken zijn steeds belangrijker, omdat het aanbod enorm is en mensen domweg geen tijd hebben om alle opties te onderzoeken. Een helder merk maakt het aankoopproces makkelijker. Zeg nou zelf, ga je zelf echt heel internet afspeuren als je op zoek bent naar iets? Nee, het is fijn als er iets ‘oppopt’, iets dat je vertrouwt.

Wat zeggen de wijze witte mannen ervan?

Marty Neumeier omschrijft het zo: “A brand is a person’s gut feeling about a product, service or organization.” Emotie – merk als een afkorting op onderbuikniveau.

Jeff Bezos heeft een andere insteek: “Your brand is what people say about you when you are not in the room.” Reputatie dus.

Voormalig CEO van Starbucks, Howard Schultz, zoekt het in de gedeelde waarden. “If people believe they share values with a company, they will stay loyal to the brand.”

Tot slot marketingexpert Seth Godin: “A brand is the set of expectations, memories, stories and relationships that, taken together, account for a consumer’s decision to choose one product or service over another.” Je merk is dus ook een optelsom.

Meer succes? Aan de bak met emotie!

Wil je je kans op duurzaam succes maximaliseren, dan moet je aan de bak met de gevoelskant dus. Bouwen aan betekenis! Let-opje: dat moet dan wel van binnenuit komen en oprecht zijn. Het bouwen van een merk is net zoals het bouwen van een reputatie. Een kwestie van lange adem. En dat proces stopt dus ook niet. Dat zou wel heel raar zijn.

Onze tips op een rijtje

  1. Het gaat niet om jou. Verdiep je vol overgave in het leven van je klant. Welk probleem los je precies op en waarom is dat belangrijk?
  2. Stuur op emotie. Hoe voelt je klant zich, ‘voor’ en ‘na’ elke ontmoeting met je merk?
  3. Laat jezelf zien. Wees ultratransparant over je waarden. Hoe duidelijker je daar in bent, hoe groter de kans dat je klanten aantrekt die goed passen bij je organisatie en wat je te bieden hebt.
  4. Denk in ervaringen. Zorg ervoor dat alle momenten waarop je klant in contact komt met je merk kloppen met het merk dat je wil neerzetten. En kijk nog eens serieus naar je PowerPoint-presentaties (écht). Of schaf ze af – iedereen gelukkig.
  5. Heb geduld. Een merk bouw je niet op een namiddag. En we helpen je er graag bij.

Lees ook

Cultuur, Design, Strategie