Merk dat je voelt

Mag er een beetje zout in de plasticsoep?

There is no planet B. Halen de diverse initiatieven om aan een duurzaam klimaat te werken communicatief het onderste uit de kast? Nee! Dat kan beter! Hoe? Met visies waar je hart sneller van klopt. Missies waar je warm van wordt. Denk aan het beroemde voorbeeld van Kennedy met zijn ‘Man on the moon’. Een aansprekende missie geeft richting en biedt houvast.

Veel mensen halen visie en missie door elkaar. En eerlijk: het is ook wel een beetje verwarrend. Beiden geven invulling aan je purpose, je reden van bestaan, de why van je onderneming. Ze bieden richting die inspireert; houvast om te bepalen of ‘je erbij wil horen’, zelf wil bijdragen of anderen wil enthousiasmeren.

Visie is het tijdloze verhaal over waar je onderneming naartoe gaat, de drijfveer voor de toekomst. De honger de wereld uit. Mensen een goed gevoel geven over hun uiterlijk. Ouders de kans geven tijd te besteden aan hun kinderen. De menselijke soort redden van de ondergang.

Je missie is een concreet beeld, een illustratie van hoe de wereld er uitziet als je meer dan je stinkende best doet om daar te komen. De vertaling van je visie in een uitdagende doelstelling op een termijn van 5, 10, 20 jaar.

Kenmerken voor een goede missie: ze inspireert, is kort, beschrijft rol en resultaat, is intrigerend (hoe in vredesnaam?), is precies én gebalanceerd, gaat over een algemeen of sociaal doel en kan met zijn tijd mee.

Recent kwamen er in de actualiteit een paar duurzaamheidsmissies langs die ik hierbij graag door de Brainy Branding-bril bekijk.

De 30 x 30 missie

De eerste is de 30 X 30 missie van het Only One platform voor de ‘Global Deal for Nature and People’ over biodiversiteit: in 2030 moet minstens 30% van de aarde beschermd zijn. Nogal technisch; ik word er nog niet echt warm van (grapje).

De missie van Urgenda

Een tweede is het ‘Woman on the Moon’ verhaal waarmee Marjan Minnesma zelfs Rutte in beweging scheen te krijgen. Over 10 jaar wil Urgenda grote stappen maken voor de snellere afname van broeikasgas door onder andere de zware industrie te helpen om sneller om te vormen. Het plan mist een duidelijke missie maar bevat wel een groot aantal doelen/ plannen zoals:

  • Staal moet worden gemaakt met waterstof in plaats van steenkool
  • Met dat staal hele hoge masten maken voor 15 megawatt molens op zee
  • Deze windmolens maken weer waterstof voor de industrie

Technisch ongetwijfeld oké en een belangrijke bijdrage. Urgenda zet in op een integrale aanpak en een groot aantal slimme plannen op allerlei gebied is vastgelegd in het leuke boek ‘Tussen kolen en Parijs’. Ook hier mis ik echter de emotie die me aanspreekt en me (geestelijk) in één keer aan het werk zet. Het gevoel: ‘die beweging, daar wil ik bijhoren, anders mis ik de boot’.

Fit for 55

De derde dan. Het pakket van Frans Timmermans over de CO2-reductie in de EU: ‘FIT FOR 55’. Is dat een sportschool? Of brengt dat Europa in conditie om in 2030 55% minder broeikasgas uit te stoten?

There is no planet B, die is dan weer wel alarmerend, maar waar is mijn handelingsperspectief? Best een uitdaging om een goed idee kort, helder en aansprekend onder de aandacht van anderen te brengen. We helpen je graag met een beetje zout in jouw soep.

Frank Goijarts

Brainy Branding: Branding op de agenda van elke ondernemer die zijn merk serieus neemt…

Strategie

  • KvK-nr. 59954280
  • BTW-nr. NL001693881B52
  • Brainy Branding © 2021