Skip to main content
Branding als inspiratiebron

Merkdenken als inspiratiebron voor overheidsdiensten

“We verkopen toch geen potjes pindakaas?” 🤔

Iets vergelijkbaars horen we vaak in gesprekken over branding als inspiratiebron voor het handelen van overheidsdiensten. Gek wel! Merkdenken helpt enorm bij het doelgericht en duurzaam beïnvloeden van het beeld dat het publiek heeft. Van jou, je dienstverlening en je toegevoegde waarde. Of je nu voor een gemeente werkt, een ministerie of een uitvoeringsorganisatie. Daar kan geen spreadsheet tegenop. 

Geschatte leestijd: 3 minuten

Branding heeft als doel een band op te bouwen met je publiek en medewerkers. Dat doe je door vertrouwen op te bouwen, loyaliteit te bevorderen en een onderscheidende positie te creëren. Elke (semi-)overheidsorganisatie zou zich druk moet maken over het beeld en de beleving van zijn de afnemers. Dat gaat veel verder dan marketing en public relations. 

Wat Seth Godin zegt

“Every interaction, in any form, is branding” zegt marketing-goeroe Seth Godin. Daarom kun je maar beter verder kijken dan je logo en je website. 

Zijn ze nieuwsgierig en betrokken bij de ander? 
Zetten ze een stapje extra, zijn ze proactief?
Voelen ze zich eigenaar van een probleem of oplossing? 

Computer says no

Een moderne overheidsinstantie doet een serieuze poging om de emotionele binding met de omgeving op te bouwen. Dat begint met een beeld van wat je doelgroep verwacht en hoe je daarop inspeelt. Dat je medewerkers een gezicht krijgen. Zodat je op empathie en zelfs sympathie mag rekenen. Omdat ‘het publiek’ ziet en vooral ook ervaart wat je intenties zijn, ook al hebben ze niet altijd om je optreden gevraagd. De belangrijkste bron voor die binding is niet je logo, je huisstijl en zelfs niet je nieuwbrief of je website. De belangrijkste bron zijn je mensen, en zeker de mensen die contact hebben met ‘het publiek’ of organisaties waarmee je samenwerkt. Juist bij de overheid maken zij het verschil. 

Of sluiten ze hun loket om ‘vijf voor’, bellen ze niet terug of laten ze hun computer voor hen ’no’ zeggen?

Terug naar de bedoeling

Hoe meer medewerkers zich persoonlijk verbonden voelen met de bedoeling van hun organisatieonderdeel, hoe meer ze daar autonoom vorm aan kunnen geven, hoe beter de ervaring van de afnemer zal zijn. Los van welke beperking of regel dan ook. 

Wie met een merkbril op de beleving ontwerpt, krijgt grip op de uitwerking daarvan op afnemers. Pas je taal aan, houd je persona’s voor ogen, laat in vormgeving zien dat je aandacht hebt voor je doelgroep én vertel over hoe je mensen zich inspannen. En zet vooral af en toe een extra stap.

Nee, je verkoopt dan wel geen potjes pindakaas, maar als je je verdiept in de denk- en gevoelswereld van je afnemers, lig je wel op ooghoogte in het (burger)schap.

Lees verder

Cultuur, Design, Strategie

Let's chat!
Scan de code
👋 Heb je vragen? Stuur even een appje.