Merk dat je voelt
Every action,
in any form,
is branding.

– Seth Godin

Je merk is niet het logo

Je merk. Wat is het eigenlijk? De beste quote is misschien wel van Marty Neumeier: “Your brand is not what you say it is, it’s what they say it is”.

Je merk is dus veel meer dan je logo. Het is het buikgevoel dat mensen hebben bij je product, dienst of bedrijf. Branding is het bewust en doelgericht versterken van die merkbeleving. Dat doe je door te werken aan een helder beeld van de toegevoegde waarde van je merk.

Hoe maak je het leven van je klanten en medewerkers beter, vrolijker, lichter, veiliger, betekenisvoller? Dat vertaalt zich naar tekst en beeld: als logo, website, in je posts op social media, als pay-off en in je producten of diensten. Maar bijvoorbeeld ook naar het de organisatiecultuur en het gedrag van medewerkers. En naar je merkstrategie; het plan waarmee je je merk een rol geeft bij het realiseren van je bedrijfsstrategie. Branding richt zich op het versterken van de verbinding tussen deze elementen.

Ook een merk dat onder de huid zit?

Buitenkant + binnenkant

Brainy Branding verbindt de buitenkant met de binnenkant. B – B, snap je? We willen een merk neerzetten dat een vliegwiel kan worden voor jarenlang succes. Doordat je klanten zich aangetrokken voelen tot je merk. En zich gezien voelen als mensen, in plaats van als middel voor je sales targets. Is zakelijk succes dan niet meer belangrijk? Natuurlijk wel! We zetten daarbij alleen in op de lange termijn en klanten en medewerkers als ‘human capital’.

Pas als de mensen die je wil bereiken zijn aangehaakt, kun je een echt betekenisvol merk hebben. Een authentiek merk dat mensen ook onderhuids zo raakt dat ze graag je ambassadeur willen zijn.

Context en purpose

Welke plek neem je in? In welke omgeving opereer je? Met welke trends heb je te maken? Waar liggen kansen? Wie zijn dan je (potentiële) klanten? En wat houdt ze bezig? Dat brengen we samen in beeld.

En: waartoe is je merk op aarde? We zoeken samen een strakke (her-)formulering van de reden van je bestaan. Een die duidelijk maakt waarom je product, je dienst of je organisatie ertoe doet?  Hoe help je je klant de betere versie van zichzelf te worden? Welke archetypische rol vervul je? Welke waarden passen daarbij? Dat verkennen we met de mensen die belangrijk voor je zijn. Je MT, je aandeelhouders, je medewerkers en klanten.

Strategie

Waar en waarin zit je ontwikkeling of groei? Hoe realiseer je die en welke rol speelt kan merkontwikkeling? Welke klanten heb je, welke zijn je trouw en waarom, welke wil je hebben en van welke wil je af? Hoe vergoot je je je uniciteit en herkenbaarheid in de markt? Hoe draag je bij aan identiteit van je klanten en medewerkers? Wat is de klantreis? Hoe vergroot je je plakfactor? Welke uitingen en communicatiekanalen spelen daarbij een welk gedrag wil je dan zien?

Wat we kunnen leveren

  • Een aangescherpte en unieke merkpositionering

  • Een uitgeschreven brandstory en ideeën voor een tagline
  • Een overzicht van je merkwaarden en archetype
  • De gewenste customer journey
  • Je merkmanifest: alles op een A4’tje

We keren je
binnenstebuiten.
En het wordt
nog leuk ook.

Wat we doen op dit gebied

  • Een cultuurkaart met huidige en gewenste gedragskenmerken
  • Een overzicht van de reis van je medewerkers met verbeterpunten
  • Een door medewerkers zelf gemaakt handboek houding en gedrag

Cultuur

Wat zijn de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag van medewerkers en leidinggevenden? Zijn ze in lijn met de waarden die je wil uitstralen? Hangen ze misschien nog te veel op bepaalde mensen? Wie zit er op de bovenste verdieping? Wie parkeert waar zijn auto? Wat voor soort auto’s zijn dat (of is het een fiets)? Hoe gaan we met elkaar, met klanten en leveranciers om? Hoe nemen we de telefoon op? Wat zegt dat over ons en past dat nog bij wie we willen zijn?

Hoe diep is de cultuur verankerd? Als je zegt ‘alles voor een glimlach’, ervaart de klant dat dan alleen op je website ook aan de voorkeur en bij het afvoeren van het witgoed van de derde verdieping? Daarnaast: komen de goede medewerkers op je bedrijf af en weet je ze te binden?  Wat is hun ‘klantreis’?

We gaan in gesprek: met jou, je leidinggevenden, medewerkers, je afnemers en andere stakeholders die ertoe doen. We zoeken naar de mate waarin de organisatiecultuur en het gedrag van je mensen bijdraagt aan de beleving van je merk. En we helpen je graag sleutelen aan het gedrag van je mensen.

Onderzoek toont aan
dat vertrouwen vandaag 
even belangrijk is als de
kwaliteit en waarde
van producten en merken.

Tom Van den Bergh in Beyond Brands

Design

Hoe vertaalt zich dit alles in een vorm? Gaan we voor een evolutie of een regelrechte revolutie? Na de briefing ontwerpen we de nieuwe stijl van je merk. Kleur-, beeldgebruik, lettertypes, toon van teksten… het hele palet. Altijd op basis van een helder concept. En zo simpel mogelijk. Less is more. Na je goedkeuring werken we de elementen uit. Logo, website, huisstijl, brochures, belettering – noem maar op. Tot en met het wachtmuziekje voor je telefooncentrale waardoor je merk lekker klinkt!

De touchpoints van je merk

  • Stijlboek
  • Logo en huisstijl
  • Beeldkeuze
  • Schrijfstijl
  • Tekst die raakt
  • KvK-nr. 59954280
  • BTW-nr. NL001693881B52
  • Brainy Branding © 2021