Voor woest aantrekkelijke merken van binnen en buiten

Speel in op het onderbuikgevoel van je klant

Je merk is niet wat jij zegt dat het is. Het is wat zij zeggen dat het is. Zij: je klanten en ook de mensen die misschien (n)ooit je klant gaan worden.

Geschatte leestijd: 3 minuten

Jeff Bezos schijnt ooit gezegd te hebben “Your brand is what other people say about you when you’re not in the room”. Denk je er weleens over na wat mensen zeggen als ze het over jouw merk hebben? Wat voor ervaring krijgen ze, als ze met jou in zee gaan? Je hebt dat beeld dus nooit echt helemaal in de hand, maar kunt wel sturen op het onderbuikgevoel van je klant. Dat proces heet branding: alles wat je doet om de perceptie rondom je merk te vormen en bij te sturen.
Dat is een permanent proces:

je aanbod is in beweging

natuurlijk spelen je medewerkers een rol

daarnaast veranderen je klanten

de context blijft nooit hetzelfde…

Je merk is nooit ‘af’. De knop waaraan je kunt draaien heeft een aantal onderdelen.

Dit zijn de onderdelen van je merk

❤️‍🔥 Purpose – wat is echt belangrijk voor je, dus waar kom je je bed voor uit? Of je nou de wereld wil veranderen of lekker ijs wil verkopen (of allebei, als je Ben & Jerry’s heet). Je purpose geeft klanten en medewerkers een reden om je merk te willen omarmen vanuit hun onderbuik. Lees hier over het bouwen aan betekenis.

🎯 Strategie – wat doe je, voor wie doe je dat en hoe doe je dat? Wat beloof je aan je klant?

👫 Cultuur – hoe breng je je strategie tot leven, hoe gedragen je mensen zich en wat merken mensen binnen en buiten je organisatie daarvan? Lees hier over onze visie op organisatiecultuur.

🎨 Design – hoe laat je je horen en zien aan de buitenwereld, dus wat is zijn je verbale en visuele uitingen?

Een goede merkbelofte zit in je DNA

En hoe duidelijker je belofte, hoe beter je hem kunt doorvoeren, en hoe meer je kunt sturen op het onderbuikgevoel. Een mooi voorbeeld daarvan is Coolblue. “Alles voor een glimlach” zit echt in hun DNA. Dat zie je in hun reclames, op de website en zeker ook in hun winkels. Ben je daar weleens geweest? Dat is een belevenis op zich. En wat denk je van de trotse medewerkers die aan je deur staan en waarvan je voelt, die gaan écht voor die glimlach?

Het goede nieuws? Dat kun jij ook. Met dat wat jou beweegt. Wij helpen je peuteren aan perceptie.

#branding #brand #merk #merkactivatie #merkbouwen #merkstrategie #merkbeleving #organisatiecultuur #organisatie #communicatie #marketing #business #bouwenaanjemerk #strategie #marcom

  • KvK-nr. 59954280
  • BTW-nr. NL001693881B52
  • Brainy Branding © 2022