Voor woest aantrekkelijke merken van binnen en buiten
Problemen met je visuele identiteit

Visuele identiteit? Kijk eens kritisch in de spiegel!

Je visuele identiteit is een belangrijke tool voor je merk. Het is je gezicht naar de buitenwereld! Maar… is het ook wat je wil laten zien? Middelmatige vormgeving of slecht gekozen stockfoto’s helpen je merk echt niet vooruit. Hieronder een lijst van de dingen die we het vaakst zien misgaan. Hoe is dat voor jou?

Geschatte leestijd: 5 minuten

1 Je uitstraling matcht niet met je doelgroep

Stel: je wil een high-end merk zijn, maar je website ziet er niet zo slick uit. Of je verkoopt duurzame producten, maar je kleurgebruik is niet al te organisch. Je denkt misschien dat je klanten dat niet zo zien, maar waarschijnlijk pikken ze meer op dan je denkt. Heb je goed nagedacht over wat je wil bereiken met je merk en of dat in lijn is met wat je klanten te zien krijgen?

De oplossing: verdiep je in je (potentiële) klanten. Bedenk welk probleem je voor wie oplost en wat voor mensen dat zijn. Je hoeft je niet compleet te verliezen in demografische details, maar het is belangrijk dat je een beeld hebt van de wereld van je klant, zodat je daarop kan aansluiten.

2 Je visuele identiteit is niet onderscheidend genoeg

Het is best eng om afwijkend te zijn. Zeker als je concurrenten heel succesvol zijn. Dan wil je misschien wel een beetje op ze lijken, zodat je klanten iets vertrouwds zien. Helaas! Zo werkt het niet. Om een plaats te veroveren in het hoofd en hart van je klanten kun je maar beter bijzonder zijn. Het idee is dat je jezelf bent en blijft. Soms is daar een beetje graafwerk en/of soulsearching voor nodig. En uiteraard, er zijn kaders.

De oplossing: breng je concurrenten in kaart en kijk goed naar hun visuele identiteit. Hoe ziet hun website eruit, hoe laten ze zich zien op social media? Bedenk hoe je anders (en jezelf) kunt zijn.

3 Je website is een soort trui met drie mouwen

Vaak wordt een website door een bureau ontwikkeld. Vervolgens ga je er zelf mee aan de slag, of je marketingmensen. En dan moet er nog iets bij. Oe, nog iets. En dát is ook belangrijk. Voor je het weet, is je website een soort trui met drie mouwen. Is je website nog bezoekersvriendelijk, of is het inmiddels een soort trofeeënkast of nationaal archief geworden?

De oplossing: kijk een aantal keer per jaar eens kritisch naar alle elementen die erbij zijn gekomen. Kan het weg? Doe het weg!

4 Je uitstraling is (een pietsie) gedateerd

Een beetje in het verlengde van het vorige punt. Niets en niemand wordt er knapper op naarmate de tijd verstrijkt. En ook je visuele identiteit niet. We zijn geen pleitbezorgers van modegrillen, maar het is wel slim om in te gaten te houden of de boel nog een beetje bij de tijd is.

De oplossing: kijk een keer per jaar naar je algemene uitstraling. Laat het ook eens zien aan een paar jongere mensen, dat kan enorm verhelderend werken.

5 Je visuele identiteit is niet consistent

De tand des tijds is niet de enige oorzaak voor inconsistenties in je uitstraling. Soms is er aan de voorkant gewoon niet goed genoeg nagedacht over alle elementen. Gevolg: teveel kleuren, aanbaksels, typografie die niet passend is, kneuterige PowerPoints. En dat is zó jammer! Vergelijk het met je huis, waarbij je zelf niet meer ziet dat er geen plinten in de keuken zitten. Het punt is dat je klanten het wel zien – bewust of onbewust.

De oplossing: organiseer je eigen brand audit. Schrijf punten op die belangrijk voor je zijn (denk ook weer aan je klantpersona!). Bekijk al je uitingen alsof je ze nog nooit eerder hebt gezien en hou ze tegen je lijstje met criteria aan.

6 Je beeldmateriaal is niet goed (genoeg)

Zo jammer voor je merk, al die lelijke, overmatig gebruikte of slecht gekozen stockfoto’s of clipart-achtige elementen. Het goede nieuws: het hoeft misschien niet 180 graden de andere kant op. Maar… het kan vast beter! Een paar tips:

  • Kijk bij stockfoto’s goed naar de kwaliteit, en ook of de uitstraling bij je merk past. Om zoveel mogelijk consistentie te hebben, is het goed om bijvoorbeeld series te maken van je downloads. Bijvoorbeeld in een thema, of bijvoorbeeld een specifieke fotografische benadering. Kijk voor zo’n serie in het portfolio van de fotograaf – dat kan ook op stockfotowebsites. Dan heb je in ieder geval beelden van één persoon.
  • Bij sommige stockbureaus kun je zien of een foto al vaak is gedownload. En dat is belangrijk; ook al is het misschien een goede foto, als je hem overal ziet, voegt hij misschien niet zoveel meer toe voor jouw merk.
  • Er is niets zo onderscheidend als eigen foto’s. Regel een fotograaf voor een goede fotoshoot. Dat is het geld meer dan waard. Handig om van tevoren goed te bedenken wat je wil met die foto’s, en waar je ze voor gaat gebruiken. Enne… het gaat uiteindelijk om je klant. Een paar fotografen waar we graag mee werken: Hubaer Kusters (zéker als je productfoto’s nodig hebt), Henk Hulshof en Anne Reitsma.
  • Ook illustraties maken deel uit van je merk. Een goede illustrator (bijvoorbeeld Nicola Dehmer) zorgt voor iconen en visuals die je bijvoorbeeld in presentaties en op je website kunt gebruiken. En dan wordt het nog mooi ook.

Kortom: er kan best veel mis met je visuele identiteit. En je kunt zelf best veel sturen. Heb je een beetje hulp nodig? Laat het even aan ons weten!

Lees ook

Design

  • KvK-nr. 59954280
  • BTW-nr. NL001693881B52
  • Brainy Branding © 2022