
Schrijf een plakkend verhaal met je klant in de hoofdrol
Vraag je je weleens af of je marketingboodschap wel effectief is? Of je helder genoeg communiceert? Het gaat vaak verkeerd volgens Donald Miller, auteur van Building a Story Brand. Dus bye bye fluff en hallo empathie. Hij biedt daarvoor een slim framework.
Building a Story Brand: het is letterlijk een van de meest afgekloven boeken in de kast hier (zelfs de hond heeft zijn tanden erin gezet). Het is een ontzettend praktisch en inspirerend boek als je op zoek bent naar een shortcut naar het hoofd en hart van je klant!
Building a Story Brand gaat niet over jou
Om even een misverstand uit de weg te ruimen: dit boek gaat niet over het schrijven van een verhaal over je merk. Sterker nog, het gaat niet eens over jou. Building a Story Brand gaat over het vertellen van een verhaal, met een daarin je klant in de heldenrol. En verhalen, daar houden wij mensen van.
Teveel fluff
Donald Miller stelt dat veel bedrijven een (dure) fout maken door niet helder te communiceren wat ze bieden. Mensen haken dan domweg af. Je verhaal moet dus duidelijk zijn, maar ook goede plakfactor hebben. Empathie + emotie dus. Met Amerikaans gevoel voor drama zegt hij dat het in een verhaal draait om overleven – in fysieke, emotionele relationele of spirituele zin. Als je daaraan voorbij gaat, heeft je verhaal nul effect.
Een handig framework
Praktisch ieder verhaal dat we kennen heeft dezelfde opbouw. Denk voor de aardigheid maar eens aan een paar bekende boeken of films. Die opbouw – en het framework – is als volgt:
- De hoofdpersoon (je klant dus)
- Heeft een probleem (dat kan extern, intern of filosofisch van aard zijn)
- En ontmoet een gids (dat ben jij!)
- Met een plan (wat heb je te bieden?)
- Dat hem aanzet tot actie (daag hem dus uit!)
- Zodat hij mislukking voorkomt (inderdaad, er staat altijd iets op het spel)
- En dat leidt tot succes (gelukkig maar)
Wat zo prettig is aan dit boek
Met dit framework vereenvoudig je je boodschap niet alleen, je verhaal wordt er ook een stuk spannender van. Het sluit aan op de situatie van je klant. En het gáát ook over je klant. Omdat je zo goed nadenkt over je verhaal, wordt het ook een soort onderlegger. Het schrijven van je uiteindelijke tekst gaat daardoor veel gemakkelijker. Verder is het handig dat het schaalbaar is. Als je bijvoorbeeld een website ontwikkelt, kun je voor iedere pagina of ieder product een eigen verhaal maken. Bij Brainy Branding maken we graag gebruik van dit framework. Lees het boek eens en kunnen we je helpen met je boodschap? Laat het ons horen!